zondag 20 september 2015

#9 Recept; Heerlijke chocolade cake a la Nigella Lawson

Hoi allemaal!

Vandaag deel ik weer een recept met jullie. Jullie kennen vast allemaal wel die momenten dat je thuis zit, je trek hebt in iets lekkers maar je weet niet wat. Dan ga je speuren door je keukenkastjes wat je nog in huis hebt. In mijn geval, als er niks lekkers in de kasten ligt, zoek ik een lekker en makkelijk recept op via internet met benodigdheden die ik al in huis heb liggen. Meestal pakt dat goed uit, zo ook van de week. Deze chocolade cake van Nigella Lawson is lekker, smeuig maar toch stevig, en ondanks dat er geen (echte) chocolade in gaat ook zeker geschikt voor choco-holic! Ook is deze chocolade cake lactose- en gluten vrij.



Ik zocht wat rond op Google naar recepten voor een chocolade cake. Pas later besefte ik dat ik helemaal geen chocola in huis had, bummer! Maar gelukkig kwam ik dit recept tegen van Nigella Lawson; een chocolade cake zónder chocolade (met cacao), en met olijfolie. Ik gebruik vaak olie in een recept voor cakes, altijd plantaardig maar nog nooit olijfolie.. Dit leek me wel interessant en daarnaast is de cake lactose vrij en gluten vrij! Ik heb meteen een nieuwe favoriete chocolade cake erbij!


Benodigheden;

  • 50 gram goede kwaliteit cacaopoeder (gezeefd)
  • 125 ml kokend water
  • 2 theelepels vanille extract
  • 150 gram gemalen amandelen (of 125 gram ‘normale’ bloem)
  • halve theelepel baksoda
  • 200 gram kristalsuiker
  • 3 grote eieren
  • 150 ml normale olijfolie
  • mespuntje zout

  • Ik heb gewone tarwebloem gebruikt bij dit recept. Met amandelmeel wil ik ook nog een keer gaan proberen, want dat maakt een cake nóg smeuïger!

    Bereidingswijze;

    Zet alle ingrediënten klaar en verwarm de oven voor op 165 graden. Vet een springvorm in van 24 cm doorsnee; gebruik olijfolie. Om de taart gemakkelijk uit de vorm te krijgen beleg je de bodem van de vorm met bakpapier. Je kunt natuurlijk ook een andere maat (of) vorm gebruiken, houd dan rekening met een afwijkende baktijd.
     Doe de cacao in een kom en voeg beetje bij beetje het kokend water toe terwijl je roert. Als er een glad chocolademengsel is ontstaan voeg je de vanille toe. Zet de kom dan even apart om af te koelen.
    Meng in een andere kom de gemalen amandelen (of meel), de baksoda en het mespuntje zout.

    Mix dan de suiker, olijfolie en de eieren tot een romig mengsel. Dit gaat het snelst met een elektrische mixer, maar met de hand kan het natuurlijk ook.
    Mix op een lage snelheid het chocolademengsel door het suikerdeeg en ga dan verder met de gemalen amandelen (of bloem) totdat alle ingrediënten vermengd zijn.

    Giet het deeg in de springvorm en bak in ongeveer 40 minuten gaar. Na 30 minuten heb ik de gaarheid getest door een satéprikker in het midden van de cake te steken. Hij was toen nog iets te vochtig. Laat de chocoladetaart 10 minuten afkoelen en bestrooi eventueel met wat poedersuiker om oneffenheden weg te werken. Serveer met ijs of chocoladesaus. Vooral dat laatste lijkt super lekker. De cake op zich niet heel bijzonder, wat poedersuiker erbij, toefje slagroom en/of een bolletje ijs maakt het helemaal af.



    Gaan jullie de cake ook maken? Ik ben benieuwd! In ieder geval eet smakelijk.


    Liefs Nicole


     

    2 opmerkingen:

    1. Ziet er lekker uit en de ingrediënten heb ik standaard in huis. Vaak heb ik ook zin in iets lekkers maar niet in huis dus ga ik ook altijd bakken :-)
      Proef je echt helemaal niks van de olijfolie? Ik gebruik normaal zonnebloemolie daar zit geen smaak aan.

      Leuke blog ;-)

      Groetjes Joyce

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Hoi Joyce!

        Nee, je proeft helemaal niks van de olijfolie. De chocolade smaak heeft de overhand:)
        Groetjes Nicole

        Verwijderen