zaterdag 18 april 2015

#2 Recept; Surinaamse bami met zoet-zure komkommer

Hoi allemaal,

Vandaag deel ik weer een recept met jullie, waar mijn man en ik zo gek op zijn! Ook kreeg ik heel veel vragen voor dit recept op instagram, so here it is finally!
Ik heb het nu over Surinaamse bami.
Dit word gemaakt met spaghetti sliertjes. Dit is overigens mijn manier om het te maken, dus ik hoop niet dat ik boze Surinamers op me dak krijg dat ik het niet goed doe hahaha.



Wat heb je nodig voor 2/3 personen?

- 300 gr spaghetti
- 250 gr kipfilet/kippenpoten
- 2 groente/kip bouillonblokjes
- 1 ui
- 2 teentjes knoflook
- 0,5 TL zwarte peper
- 0,5 TL five spice powder
- Stukje verse gember van 1cm of 1 TL gember kruiden
- 1 TL tomatenpuree
- 4 EL soyasaus
- 4 EL zoete ketjap
- Evt. verse koriander/peterselie

Bereiding:

Ik heb de kip van te voren in blokjes gesneden en gemarineerd in Conimex kruiden met ketjap manis.
Als je dit niet in huis hebt of wilt, kun je deze stap overslaan.


Breng water aan de kook met een bouillon blokje. Als het water kookt voeg je de spaghetti toe en die kook je beetgaar.


In de tussentijd snijd je de ui en knoflook fijn (als je de kip alleen met kruiden bakt zonder marinade, snijd de kip dan nu in stukjes).
Snijd je verse kruiden ook wat fijner. Giet de spaghetti af en schenk er een scheutje zonnebloemolie en 1 EL van de soya saus + ketjap overheen en meng dit goed door.




Pak een grote wok en verhit deze. Schenk een scheutje olie in de pan en fruit de ui en knoflook.
Doe het andere bouillonblokje, zwarte peper, 5 spice powder, gember en een scheutje water erbij en bak even mee.

Doe dan de kip erbij en bak op medium hoog vuur tot de kip bruin is. Als het wat droog kookt nog een scheutje wat toevoegen.
Op het laatst de tomatenpuree toevoegen.



Zet het vuur nu laag en doe de rest van de soya saus en ketjap erbij en schep dan de spaghetti erdoor.
Meng dit voorzichtig. Proef even of alles op smaak is, voeg toe wat je mist. Mis je nog zout, voeg dan wat extra soyasaus toe. Mis je wat zoets, voeg dan wat extra ketjap toe.
Maak het af met wat verse koriander/peterselie en serveer met zoet-zure komkommer.
Eetsmakelijk!



* Als je dit recept gaat maken met kippenpoten, wat ik weleens doe, dan doe ik de kippenpoten van te voren kruiden naar smaak en op een met bakpapier bekleedde bakplaat in de oven voor 40 min. op 180 graden. Kijk wel uit met zout, want het gerecht op zich is al zoutig!

En nu hoor ik je denken; hoe maak je dan zoet-zure komkommer?
Heel simpel:
Voor 2/3 personen is een halve komkommer wel genoeg. Schil deze eventueel en snijd heel dun in ringetjes of halve ringetjes.


Meng in een kom een gelijk deel azijn met een gelijk deel suiker. Dus voor deze hoeveelheid ongeveer 2 el azijn en 2 el suiker.


Voeg hier de komkommer aan toe, en meng goed door. Mocht je het nog teveel vinden kun je altijd wat er uit gieten, of te weinig wat extra doen.
Ik vind dit echt een heerlijke manier om komkommer te eten. Wellicht niet zo gezond als normale komkommer, maar past wel heel goed bij het zoet/zoute van de Surinaamse bami.



Je kan hier ook mee variëren naar smaak, bijvoorbeeld rode ui toevoegen.
Dit is gewoon een snelle, lekkere versie.




Ik hoop dat jullie het leuk vinden en natuurlijk dit recept gaan uitproberen.
Laat me even weten in de comments of het gelukt is!

Liefs, Nicole



1 opmerking:

  1. Och wat heerlijk ziet dat er uit!!!
    Gaan het van de week is proberen ♡!

    Groetjes,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen