dinsdag 27 oktober 2015

#10 Recept; Kleine bladerdeeg kip bastilla's

Hoi allemaal!

Ik had weer eens een heerlijke lunch vandaag. Ik ben altijd druk en maak niet zo vaak tijd voor een lekkere lunch, meestal is het gewoon een broodje kaas. Maar aangezien ik vanmiddag thuis bezig ben had ik wel zin in iets lekkers! Ik had nog vulling over van een paar dagen geleden toen ik ze ook maakte, dus ik was super snel klaar. Maar ook al moet je de vulling nog maken, veel werk is het niet en is dit recept voor kleine bladerdeeg kip bastilla's het ideale recept als bijgerecht of lunch!



Ik heb in de ramadan dit jaar een 'echte' bastilla gemaakt, dat word dus origineel met filodeeg gemaakt. Kost wat meer tijd, is nóg lekkerder. Maar ook dit recept smaakt hartstikke goed, ook mijn familie is er verzot op! Vooral de combinatie van zoet, van de poedersuiker bovenop, en hartig door de vulling is heerlijk.

Benodigdheden voor 4 stuks:

* 1 grote kippenpoot
* 1 ui
* Kaneel, zout en ras el hanout kruiden
* Geschaafde amandelen
* 1 el suiker
* 4 plakken (roomboter) bladerdeeg
* Poedersuiker en kaneel voor decoratie

Even voor de duidelijkheid, zo'n kippenpoot heb je nodig:



Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Kruid de kippenpoot naar smaak. Dat kan met bovenstaande kruiden, maar ik gebruik gewoon zout, paprikapoeder en kaneel. Je haalt het vel er toch weer af, maar toch geeft het wat meer smaak aan de kip als je het wel kruid. Bak de kippenpoot rondom bruin en gaar. Laat even afkoelen, verwijder het vel en pluis deze dan uit. Doe alle stukjes in een apart bakje. Snijd de ui in halve ringen. Bak in een koekenpan de ui gaar met een scheutje olie en/of boter samen met de bovenstaande kruiden. Doe van alles ongeveer een halve thee of eet lepel.
Doe ook de suiker erbij zodat het kan karamelliseren.
Vervolgens doe je de kip, rozijnen en amandelen erdoor heen met een klein scheutje, ong. 2 el, water.

Laat de bladerdeeg iets ontdooien. Doe per plakje bladerdeeg ca. 2 el vulling er op. Ik deed dit gewoon in het midden, en toen vouwde ik het bladerdeeg om. Druk de randjes goed aan met een vork zodat er geen vulling uit loopt tijdens het bakken in de oven. Ik doe altijd met bladerdeeg een mengsel maken van 1 geklopt ei met 1 cupje koffiemelk. Hierdoor krijgt het bladerdeeg een mooie goudbruine korst!
Vervolgens kan het in de oven voor 20 a 25 minuten.

Versier met poedersuiker en een snufje kaneel en klaar, tijd om te genieten!



Ik heb dit recept al super vaak gemaakt en gegeten, ik vind het echt heerlijk. Ik kan er geen genoeg van krijgen! Je kunt de bladerdeeg plakjes ook eerst halveren en minder vulling erop doen, dan krijg je gewoon kleine hapjes voor bijvoorbeeld visite. Of je vouwt hem als een driehoek, heb ik ook weleens gedaan. Alles kan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten